søndag 10. februar 2013

Det var et forferdelig syn

m/s"Polarsirkel" forliste utfor Gunhildvågen ved Florø i august 1962. m/s "Polarsirkel" kom fra feltene ved Island med full last Islandssild, ca. 6500 hl. De 2 røde overrettslysene som stod på Flatenest var sluknet og det kom veltende skodde rett før "Polarsirkel" skulle gå inn til Gunhildvåen sildoljefabrikk ved 01 tiden om natten. Den gjekk på grunn på høgste floa, verst tenkelig. Maskinisten ved Gunhildvågen sildoljefabrikken ble varslet fra "Polarsirkel"før det begynte å skje saker og ting. Jeg fekk rede på dette av sønnen til maskinisten som gjekk i klassen min på skulen. Jeg bare ventet på at skuledagen skulle ta slutt så jeg fekk ta robåten å ro ut å se. Dette var jo det største som kunne skje for en 12 år gammel gutt. m/s Polarsirkel" gjekk på grunn om natten og jeg rodde ut om ettermiddagen. Husker jeg rodde og snudde meg å så frem flere ganger, men så ingen ting, så verkelig ut for at det var ikke sant, men så fekk jeg øyne på den, da var ”Polarsirkel”veltet, bare litt av styrbord side lå over vannet. m/s"Salvator" og m/s"Uller" fra Norsk Bjergningskompani hadde kommet ganske raskt. Det hette seg at det var deres skuld at "Polarsirkel" veltet. Dem hadde festet en vaier på andre siden for å dra den av grunn. "Polarsirkel hadde da ca. 45% slagside og hadde tadd inn noe vann i maskinrommmet. Ved 12 tiden om dagen hadde "Uller" festet en sleper på andre siden for å trekke den av , da la m/s"Polarsirkel" plutselig helt over på sida og sank. Dette var idiotisk gjort og det var bare Norsk Bjergningskompani som kunne gjør slikt for dem hadde kapteiner fra marinen. Husker at det var et forferdelig syn. Det fremste lasterommet hadde sprukket og det fløt med stor og feit islandssild over hele havet dær. m/s"Polarsirkel" lå an til å bli topp båt denne sesongen , det var 4 lasta den hadde dragset til Norge fra feltene ved Island denne sesongen. m/s "Polarsirkel" leverte hver gang ved Sildefiskernes Fabrikklag i Gunhildvågen dette året .Den var vanskelig å losse og lå dær i flere dager, jeg var glad for hver dag den lå dær. Jeg husker at jeg kunne stå lenge, lenge å beundre denne båten, det var litt av ei skute, høy mast , 6 bommer, mye rigg og tønne i toppen, den var majostetisk dær den låog med den baugen. Jeg viste allerede da at "Polarsirkel" hadde vert på sydpolen noe som gjorde dem ennå mer romantisk. Jeg viste også at den hadde ubåtmaskin fra Adolf Hitlers rike, en 1500 hk. man. Dette syns jeg var snodig at en vanlig båt kunne ha ubåtmaskin. Jeg husker lyden av den ennå, rolig knurring. m/s ”Polarsirkel” lå forlist en liten uke da den ble brakt flott ved hjelp av luftpungtonger. Husker jeg tok opp 8 hl. Islandssild i robåen og leverte til fabrikken, en stund etter fekk jeg oppgjør fra forsikringsselskapet Æolus, det var svært. Bare 4-5 av mannskapet om bord ,-styrmann, makinist , kokk, byssegutt var fra Tromsø traktene. resten var striler. "Polarsirkel" var leid for industrisildfiske ved Island av Hans O. Vindenes, Sotra, Skipper var Olaf Grindheim. Byssegutten husker jeg og kunne tenkt meg å møtt. Dem losset lasten ved Gunhildvågen sildoljefabrikk og for med ”Polarsirkel” til Bergen for å ta ut maskinen. Dæretter Storvik Mek. For rehabilitering, blant annet nytt styrehus og ny maskin. Den ble klar til neste selfangstsessong ved New Foundland i 1963. ”Polarsirkel” kom tilbakers etter ombygging for å hente en avsilingskasse, husker at jeg likte bedre det gamle styrehust, det var mer sus over det. "Polarsirkel" ble bygget i Finnland som isbryter for russerene i 1940. Finnene hadde tapt krigen og måtte bygge skip som krigserstattning til sovjetunionen. Isbryterene ble tatt som krigsbytte av tyskerene under under den 2 verdenskrig da dem ble alliert med finnene, fekk da navnet "Hugo Henche". Etter krigen ble båen tatt av engelskmennene som prise (krigsbytte) og ført til england. Denne samt søsterskipet senere m/s"Norbjørn" ble innkjøpt til tromsø i 1951. m/s"Polarsirkel" ble innført til St. Jons på 70 tallet da dem hadde vert stor i kjeften med Kanadiske myndigheter under årets selfangst. m/s"Polarsirkel" forliste for 2 gang under loddefiske i Barentzhavet i 1973, men da som m/s"Asbjørn”. Det var ikke mye fribord på "Polarsirkel" akterut. 26 februar 2012, Bernt Ove Arnoldussen.
Bernt Arnoldussen, 12 år gammel sitter på bakerste tofta i færingen helt i venstre kanten på bildet.
Før dukkerten, skøya uten mastr er m/s Fabrikklaget 2
Etter dukkerten
m/s"Polarsirkel" ved Rieber s annlegg i Tromsdalen 1956. Skuta ligger klar for levering av tidenes største fangst på hele 32200 dyr og 420 tonn spekk.
Slik så D/S "Polarsirkel" da den komm til Norge, Tromsø. Tidligere het den "Hugo Heinche" og var bygget i Finnland 1940 for russisk regning. Finnene hadde tapt den Finsk/Russiske krig, og som krigserstattning måtte Finnene blandt annet bygge isbrytere for Sovjetunionen. Isbryterene ble tatt som krigsbytte av Tyskerene under den 2 verdenskrig, da de ble alliert med Finnene. Et av byggene fekk navnet "Hugo Henche" . Etter ble båten tatt av Engelskmennene som prise(krigsbytte)og ført til England. Denne samt søsterskipet m/s"Nordbjørn" ble innkjøpt av Astrup Holm og gitt navnet m/s"Polarsirkel" Isbryteren ble tatt til Tromsø i 1951. Skuta ble nesten umidelbart sendt i Vesterisen med eksisterende dampmaskin, skuta ble elsket til isbryting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar