søndag 11. november 2012

Oppsporingen av M/S"Kvitbjørn" ble ikke så enkel som jeg trodde

"Alcantara" ex. M/S"Kvitbjørn" på kysten av Chile mai 2012.
"Alcantara" ex. M/S"Kvitbjørn" på Chile kysten mai 2012 left:1em; margin-right:1em">
/r8RY4tAKn0Q/s400/skann0003.jpg" />
Mai 2012. Bloggen må leses nedenfra og opp!
M/S"Kvitbjørn" ble sammens med flere norske fartøyer solgt til Chile i 1988. Det begunner å bli noen år siden. Jeg ser modellen av den hver dag og har ofte lurt på om den eksisterer ennå. For noen år siden fann jeg den på en nettside som "Alcantara". Det hadde vert storbrann i den fiskerihavna som ex."Kvitbjørn" lå og den hadde bltt hardt rammet av brannen, ikke noe mer enn det var å finne. Hørte rykter om at den var blitt satt på land, dem bruker det i Chile når båtene er blitt skrapet. Det var jo heller ikke sikkert at den fløt lenger heller. "Alcantara" var ikke å oppdrive på internett. Jeg kontaktet rederiet, men intet svar . Hva gjøre....så kom jeg på en ide. Jeg kontaktet ambulerende sjømannsprest i Sør- Amerika Anne Netland. Hei !Jeg ser at du er ambulerendes sjømannsprest i Sør-Amerika . Kansje du kan hjelpe meg på sporet. Jeg leter etter en båt som het m/s Kvitbjørn da den var i Norge, Tromsø. Den ble solget til Syd Amerika , Chile i 1988 og skiftet navn til m/v Alcantara. Kopi av opplysninger: "Kvitbjørn" går ut av Norsk skipsregister i 1988 då den vert seld til: Pesquera Sopesa Alimar S.A., Valparaiso i Chile. Skuta får no namnet "Alcantara" og i 1994 vert den forlengd igen. Den er framleis (2007) i bruk, og eigar i dag er i følge Lloyds register: Alimentos Marinos SA Alimar. kansje ved å kontakte dem en kan komme på sporet? hilsen Bernt Arnoldussen, Florø Norge. Hei ! Denne mailen vil jeg videresende til en normann utenfor Valparaiso, Leon indrebø, som kansje har sørre forutsettning til å svare enn meg. Takk for din henvendelse og lykke til med oppsporingen. Vennligst, Anne Netland.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar